lauantai 14. maaliskuuta 2009

Tapasin Celeste Milanin Helsingin Fillarimessuilla


"Tärkeä liikepuhelu Helsingistä, voitteko yhdistää"

Ah niin kaunis teräsraami. Ks. tarkkaan - Cinellin muhvit

Celeste Milani kauhisteli järkyttävää Spessun stemmiä. Renkaiden, tankoteipin ja satulan sininen väritys ei tee rungolle oikeutta - Marja-Liisa Kirvesniemen aikainen sinivalkoisuus näyttää tunkkaiselta.


Milani oli ensimmäinen italialainen merkki aikoinaan, joka alkoi vehtailemaan Shimanon osien kanssa, siitä en antanut vähemmän lämmintä tunnustusta herra Milanille. (Tämä selvisi vasta kotona googlattuani Milanin historiaa. Yllättäen tehdas on MILANOssa!

Hienoa nähdä tämän tason messuesittelijöitä Helsingissä.
Mr Ernesto Colnago and - you are invited 2010, vai mitä Raimo?


Celeste (komea etunimi pyörämiehelle) Milani ajaa talvella työmatkansa Cyclocrossillaan.

Tässä Celeste Pietro Milanin perheensä kanssa Eruobikessa.

Jutustelin Celeste Milanin kanssa Fillari-messuilla Okkan osastolla. Hauska ja asialleen omistautunut herra.

Celeste päätti jatkaa ammattipyöräilijäisänsä Natalen 1927 perustamaa ja vuonna 1996 suljettua Milani-pyörätehdasta 9 vuoden tauon jälkeen vuonna 2006.
Tämänkin italialaismerkin historiaan kuuluu DeRosan ja Colnagon tapaan yhteistä taivalta Eddy Merckxin kanssa. Vuoden 1977 Tour De Francen Natale Milano teki rungon Eddyn Fiat-France-tiimille, jonka väreihin rungot maalattiin.

Aloittaessaan Milanin tarun uudelleen Celeste Milani oli tuolloin kansainvälisen yhtiön johtotehtävissä. Isänsä kuoleman jälkeen hän kuinki päätti jatkaa perinteitä ja saikin tuotannon, markkinoinnin ja jakelun kuntoon vuonna 2008.
Milanossakin on kurjat talvikelit ja esitellessään Milani CC:n hiilikuituista takahaarukkaa,jossa on kummallinen reikä, jonka merkitystä en selityksestä huolimatta kelannut, hän kertoi ajavansa Cyclocrossilla päivittäin työmatkansa.

Celeste Milani esitteli aerosuuntauksen mukaista N107 (josta E-mallissa on yhtenäinen satulaputki) vaakaputki ohenee jännästi emäputken lähellä. Runko ilman siipiprofiilista satulatolppaa painaa 1.100 g:n kieppeillä. Painotus on hänen mukaansa ilmanvastuksen voittamisessa ei painovoiman. Hänen mukansa kannattaa pudottaa paino keveillä kiekoilla lailliseen 6.800 grammaan, jotta rungossa on jämeryyttä ja kiekkojen keveydellä saadaan kiihtyvyyttä pitämällä hyrrävoima alhaalla.

Brändin hallinnassa on havaittavissa epävarmuutta, 2006 - 2008 pyörien logot olivat vanhanaikaista scriptiä, nyt modernia groteskia.

Hienoin Milaneista oli ehdottomasti hiekanvärinen teräsrunko, jossa muuten käytetään Cinellin muhveja liitoksissa.

Tästä linkistä Fillari-messujen kuvagalleriaan, jossa 71 kuvaa lähinnä maantiefillareista + yksi karvainen chopperi, pari näyttävää downhill-pyörää ja muutama sinkula.




2 kommenttia:

  1. Valkoinen Milani N107 on Uunon rakentama pyora itselleen. Mies painaa n. 90kg, siksi vähän tukevampi tanko-stemmiyhdistelmä.
    Pyoräa varitys on Eestin lipun musta-sininen-valkoinen.

    VastaaPoista
  2. Ihmettelen tollaisen kokoonpanon tuomista messuille. Ei ainakaan omaa mielikuvaa mitenkään Milanista/pyöräkaupasta edistä. Jotkut osaa promootion ja jotkut ei.

    VastaaPoista

Paul Smith interview by Rapha