tiistai 31. maaliskuuta 2009

Torkel Döhmers Creative Lab on huippumuotoilija:


Welcome to Torkel Dohmers Design Lab

Rata- ja aika-ajopyörän muotoilututkielma. Valmis vaikka mihin mielestäni.


Telkkarista katsottuna parhaiten brändätty ja näkyvä tiimiasu: Cervelo Teast Team

Probikekit.com | Cervelo Test Team 09 | Cervelo Test Team Short Sleeved Training Jersey FZ 2009

Jos ajaisin Cervelolla ja miksen ehkä ajaisikin - hieno pyörä ja kehittyvä brändi - tilaisin oheisen kitin.
Markkinointiviestinnän ammatilaisena arvioin Cervelo Test Teamin TV-kuvan ja muun medianäkyvyyden perusteella parhaiten toimivaksi.
è-kirjain näkyy edestä hyvin olkapäässä ja takaa päin lantiossa oleva é-t näkyvät vielä paremmin. Mustavalkopunainen on erottuva ja kontrastiltaan suttuisessakin tv-kuvassa hyvin toimiva väritys.


Jussi Veikkasen ranskalainen työpaikka: Lapierre arvioitavana.


Lapierre X Lite 400 FDJ Review - BikeRadar

Pohditaampas miten ranskalaiseksi fillarin voi rakentaa: runkojahan löytyy ainankin nämä:
Lapierre, Time, Look, Sunn tai Oscarin maahantuoma Gir's(maailman ainoa vientimaa on Suomi)
Kiekoiksi Mavic (suomalasimmat kiekot, sillä Mäkelänkadulla pääkonttoriaan pitävä Amer Sports omistaa Mavicin - kuului Salomon kauppaan)
Polkimia löytyy Lookit, Timet ja uusimpina Mavic - jolla myös kenkiä.
Look ja Time tekevät kampia.
Mavicilta jarrut ja mittarit
Vaihteistoja ei enää valmisteta Ranskassa.
Pulloteline ainakin Lookilta.
Renkaiksi Hutstut eli Hutchinson


perjantai 20. maaliskuuta 2009

Tankkausohjeita harjoitteluun.

BikeRadar Live: Fuelling For Sportive Success - BikeRadar

Jottei käy kuin Contadorille Pariisi - Nizzan ratkaisuetapilla, (sippasi kun ei muistanut tankata) kannatta perehtyä tähän tai jonkin vielä tieteellisempään artikkeliin, jossa opastetaan tankkauksesta.


torstai 19. maaliskuuta 2009

Iltalehkillä pitkästä aikaa fillarilla


Garmin Connect -Player for Iltalenkki CC, nastat, Sotunki, Hakkila, Circle III

Ihmeellisen pienestä on pyöräilynautinto kiinni.
Katselin alkuviikosta Europortilta Tirren- Adriatico -etappikisaa ja kiinnitin huomiota poikkeuksellisen matalalla satulla ajavaan etappivoittajaan Michele Scarponi'in(Diquigiovanni-Androni, jolla on muuten tunkkaisin ajoasu - yhtään lisälogoa ei mahtuisi ja kukaan ei erotu)


Koko talven cc-llä ajo on ollut ponnetonta - ei ole pyörä kulkenut ja voima on ollut kateissa.
Pudotin satulaa sentin verran ja kas - pyörä alkoi kulkemaan, pyöritykseen tuli voimaa ja fiilis pyöräilyyn kohosi rykäyksestä.



lauantai 14. maaliskuuta 2009

Tapasin Celeste Milanin Helsingin Fillarimessuilla


"Tärkeä liikepuhelu Helsingistä, voitteko yhdistää"

Ah niin kaunis teräsraami. Ks. tarkkaan - Cinellin muhvit

Celeste Milani kauhisteli järkyttävää Spessun stemmiä. Renkaiden, tankoteipin ja satulan sininen väritys ei tee rungolle oikeutta - Marja-Liisa Kirvesniemen aikainen sinivalkoisuus näyttää tunkkaiselta.


Milani oli ensimmäinen italialainen merkki aikoinaan, joka alkoi vehtailemaan Shimanon osien kanssa, siitä en antanut vähemmän lämmintä tunnustusta herra Milanille. (Tämä selvisi vasta kotona googlattuani Milanin historiaa. Yllättäen tehdas on MILANOssa!

Hienoa nähdä tämän tason messuesittelijöitä Helsingissä.
Mr Ernesto Colnago and - you are invited 2010, vai mitä Raimo?


Celeste (komea etunimi pyörämiehelle) Milani ajaa talvella työmatkansa Cyclocrossillaan.

Tässä Celeste Pietro Milanin perheensä kanssa Eruobikessa.

Jutustelin Celeste Milanin kanssa Fillari-messuilla Okkan osastolla. Hauska ja asialleen omistautunut herra.

Celeste päätti jatkaa ammattipyöräilijäisänsä Natalen 1927 perustamaa ja vuonna 1996 suljettua Milani-pyörätehdasta 9 vuoden tauon jälkeen vuonna 2006.
Tämänkin italialaismerkin historiaan kuuluu DeRosan ja Colnagon tapaan yhteistä taivalta Eddy Merckxin kanssa. Vuoden 1977 Tour De Francen Natale Milano teki rungon Eddyn Fiat-France-tiimille, jonka väreihin rungot maalattiin.

Aloittaessaan Milanin tarun uudelleen Celeste Milani oli tuolloin kansainvälisen yhtiön johtotehtävissä. Isänsä kuoleman jälkeen hän kuinki päätti jatkaa perinteitä ja saikin tuotannon, markkinoinnin ja jakelun kuntoon vuonna 2008.
Milanossakin on kurjat talvikelit ja esitellessään Milani CC:n hiilikuituista takahaarukkaa,jossa on kummallinen reikä, jonka merkitystä en selityksestä huolimatta kelannut, hän kertoi ajavansa Cyclocrossilla päivittäin työmatkansa.

Celeste Milani esitteli aerosuuntauksen mukaista N107 (josta E-mallissa on yhtenäinen satulaputki) vaakaputki ohenee jännästi emäputken lähellä. Runko ilman siipiprofiilista satulatolppaa painaa 1.100 g:n kieppeillä. Painotus on hänen mukaansa ilmanvastuksen voittamisessa ei painovoiman. Hänen mukansa kannattaa pudottaa paino keveillä kiekoilla lailliseen 6.800 grammaan, jotta rungossa on jämeryyttä ja kiekkojen keveydellä saadaan kiihtyvyyttä pitämällä hyrrävoima alhaalla.

Brändin hallinnassa on havaittavissa epävarmuutta, 2006 - 2008 pyörien logot olivat vanhanaikaista scriptiä, nyt modernia groteskia.

Hienoin Milaneista oli ehdottomasti hiekanvärinen teräsrunko, jossa muuten käytetään Cinellin muhveja liitoksissa.

Tästä linkistä Fillari-messujen kuvagalleriaan, jossa 71 kuvaa lähinnä maantiefillareista + yksi karvainen chopperi, pari näyttävää downhill-pyörää ja muutama sinkula.




"Don Alejandro, Prince of Spain" Valveden Pinarellosta rajoitettu erä

Italian Cycling Journal: Pinarello "Prince of Spain" Limited Edition

Saas nähdä miten Valverden operaatio Puerto päättyy - napsahtaako doping-tuomio ja kilpailukielto, mutta nimikkopyörä on ainakin kaunis. Keltaiset tuubit vielä mustien tilalle niin vot.


keskiviikko 11. maaliskuuta 2009

Yllätin itseni: siirrynkin Campa 11 Speed käyttäjäksi jo kesällä 2009!


Campagnolo Cycling Apparel

Campagnolon kesän 2009 mallit ovat nyt esillä. Oheinen 11 Speed mallisto kolahti ja kun kokemukset Campan talvi- ja kesätekstiileistä ovat kohdallaan hommaan yksitoistavaihteiset kesätekstiilit. Valkoisilla ajetaa valkoisella Colnagolla ja musta mallisto puetaan kun noustaan mustan mäki-Bianchin päälle. Sain soiton Mäkelänkadulta, että mallisto on jo Velosportin hyllyssä - joten sinne äkkiä.


lauantai 7. maaliskuuta 2009

Milani esittelee Maserati-fillarin

Italian Cycling Journal: Maserati Bikes, Born Again

Colnagolla on Ferrrarinsa, Bianchi tekee Ducati-moottoripyöräbrändättyjä fillareita.
Väsynyttä sanon minä - vaikka viikon harkitsinkin Colnago C50 Extreme Powerin sijaan Colnago Ferraria - ihan väriyhdistelmän ja stemmiohjaustangon takia.


torstai 5. maaliskuuta 2009

Princen taloudellisempi pikkuprinssi




Edullisemmalla hiilikuidulla on saatu hintaa alas. Design italialaista ja likaiset hommat tehdään Kiinassa.

sunnuntai 1. maaliskuuta 2009

CC-lenkki Sotunkiin



Cyclocross-lenkki. Rauhallista peruskestävyysalueen junnaamista. Matalat rengaspaineet tuovat kyllä pito ja jousitusmukavuutta, mutta rullaavuus on onnetonta. Olispa jo kesäkelit.

Paul Smith interview by Rapha